45/46. Sayı Çıktı
Yeni Film dergisi son sayısının kapağına yönetmenliğini İmre Azem’in yaptığı Uçurumun Kıyısında Türkiye belgeselinden bir görüntüyü taşıyor. “Gazetecilere Özgürlük” isteyen bir yürüyüşten. Hakikatin peşini bırakmadan cesaretle mücadele edenleri anlatan belgesel, izleyene cesaret bulaştırıyor ve Türkiye’nin Gezi’den 15 Temmuz’a ve referanduma uzanan bir yakın tarihi anlatıyor. Arka kapakta ise kendisini belgesellerinden de tanıdığımız Kazım Öz’ün sansür dayatmasına uğrayan, sansürü ifşa ederek bir eyleme dönüştürmesiyle eser işletme belgeseli iptalinin tehdidiyle karşılaşan filmi Zer yer alıyor.
Dosya: Sansürün Gör Dediği
Zer filmi ile de karşımıza çıkan sansür, ülkenin siyasi iktidarından kaynağını alarak toplumsal, kültürel katmanları doğrudan etkiliyor. Yeni Film Dergisi sansür, sansürle mücadele ve yaşanan son gelişmelere ilişkin sansür konusunu bir dosya ile yeniden ele aldı. Hem Susma24 platforma hem de sinemadan çağdaş sanatlara sansür vakalarına değinen yazısıyla Özlem Altunok ve farklı bir ülke deneyimi olarak Almanya’daki örneklere, gelişmelere ve sansüre dair güncel duruma değinen Thomas Balkenhol da yazılarıyla yer aldı. Dosyada, farklı coğrafyalar, tarihler ve toplumsal iklimlerde sansüre karşı yürütülen direniş mücadeleleri de aktarılıyor.
Söyleşiler:
Yeni Film Dergisi’nin son sayısında yer Türkiye’den Kazım Öz ve İmre Azem, Finlandiya’dan Pirjo Honkasalo, Filistin’den Pary El-Qalqili, Lübnan’dan Vatche Boulghourjian, Almanya’dan Volker Schlondörff söyleşileri yer alıyor.
Geçtiğimiz yıl Dersim 38, Diyarbakır 5 No’lu Cezaevi ve Bakur filmlerinin yönetmeni Çayan Demirel için yapılan dayanışma gecesinde Sema Kaygusuz’un yaptığı konuşma hem bir dayanışma gecesine gelen insanları kaynaştırmış hem de geçmişi ve gerçeği dillendirenlere selam olmuştu. Derginin gündem yazısında Sema Kaygusuz’un bu metni de yer alıyor: “Aşk, Dostluk ve Yoldaşlık Sandığımızdan Daha Kalabalıktır”.
Bunların yanında son dönemde izlediğimiz pek çok yerli ve yabancı filmin eleştirilerine yer verildiği derginin yeni sayısı kitapçılarda yerini aldı.
45-46. Sayının içeriği:
Gündem Yerine / Sema Kaygusuz
Taş ve Kaygı Üzerinden Sinemamızda Güncel Anlatı Biçimleri / Eleni Varmazi
Kaygı: Hatırlıyorum, Evet Hatırlıyorum / Yusuf Güven
Zer: Bir Şarkının Peşinde Dersim 38 / Seray Genç
Dersim ve Zer Üzerine Kazım Öz’le Söyleşi: Korkunun Ecele Faydası Yok
Genco ve Ali Kemal Çınar Sineması / Murat Dural
Zamanın Durduğu Nokta: Koca Dünya / Tülay Dikenoğlu
Televizyon Dizileri Makbul Vatandaşı Saflara Çağırıyor / Aylin Sayın
BELGESEL SİNEMA
Uçurumun Kıyısında Türkiye: Barış̧ ve Cesaret Hikayeleri / Özge Özdüzen
İmre Azem Söyleşişi: OHAL döneminde film yapmak ve göstermek
Pirjo Honkasalo ile Konuşma: Melankolinin iki anlamı
Ütopyadan Artakalanlar: Güneşin Şehri Belgeseli Üzerine / Özge Çelikaslan
Pary El -Qalqili ile söyleşi: Filistin’de Bir Hayvanat Bahçesi
Liliana Marinho de Sousa ile Taşınma Sanatı Üzerine
Köhne Kapitalizme Karşı: Genç Karl Marx / Hamdi Karaşin
Çocukluktan Kalan 93 Yazı: “İşte Hayat Bu!” / Seray Genç
Rüyalar ve Geçişken Yaşamlar: Beden ve Ruh / Fatoş̧ Usta
Volker Schlöndorff ile Buluşma: Çokkültürlülük Bizi Daha Çok İnsan Yapar
Kapan: Bir Toplumsal Gerilim Filmi / Zeynep Yaşar
Lady Macbeth: Ya da Nasıl Delirdim? / Eda Kara
Scorsese’nin Sükût Filminde Kolonyal Hüzün / Oktay Orhun
Gelecek Günler: Günlerin Getirdiği / Coşkun Liktor
Vatche Boulghourjian’la Lübnan’daki İç Savaşla Hesaplaşma Üzerine
Aquarius: Kadının Neo-Şehirleşmeye Karşı Direnişi / Hamdi Karaşin
SANSÜRÜN GÖR DEDİĞİ
- Yüzyıldan ‘Yoz Sanat’ Manzaraları / Necati Sönmez
Sansürün Gör Dediği / Elif Ergezen
Memleket Gibi Festival: Sırada Ne Var? / Seray Genç
Çöle Dönüştürülen Kültürel Ortamda Festival Batırmak / Yusuf Güven
Hicve Atış̧ Serbest – Alman Usulü Sansür / Thomas Balkenhol
Bir Direniş̧ Hikayesi / Jacques Zimmer
Kendinin Muhbiri Olmak / Özlem Altunok
Sinemanın Doğuş̧ Felsefesi ve Akımlar II / Yakup Barokas