35/36. Sayı çıktı

1915’in yüzüncü yılında, Fatih Akın’ın Kesik filmi sinemamız açısından bir ilk olarak yerini aldı. Kesik filmine ilişkin bir değerlendirme yazısı da dergide yer alıyor. Öğretmenin itibarsızlaştırdığı, bir teknikere dönüştürüldüğü günümüzde, Halil Serkan Öz’ün anısına sinemada öğretmenin nasıl işlendiği konusu ve Mucize filmi ile Hakkari’de Bir Mevsim karşılaştırmalı olarak farklı yazılarda ele alındı. Gösterime girmesi Kod Adı KOZ adlı, bedava bile izlenmeyen film yüzünden sekteye uğrayan OHA: Oflu Hocayı Aramak filmi Gezi’den miras kalan mizahıyla, farklı bir deneme olarak karşımıza çıktı. Büyük şehirden kaçıp sakin yerlere, doğaya gitme dürtüsünü okşayan, vazgeçmek özgürlüktür mesajı verirken gişeden vazgeçmeyen film Mandıra Filozofu da karşımıza çıkanlardan.

Were Denge Min (Sesime Gel), He Bu Tune Bu (Bir Varmış Bir Yokmuş) ve Klama Dayika Min (Annemin Şarkısı) filmlerinin içinden dengbejler ve masallar geçiyor. Filmlerle beraber yönetmen Hüseyin Karabey söyleşisi de bu sayıda yer aldı. Kaan Müjdeci ve Aysim Türkmen’le de söyleşiler var. Tanık olduğumuz dünyalara dair; bozkıra ve şehirlere dair konuştular.

Ölümün sıradanlaştığı, hele kadın ölümlerinin daha da sıradanlaştığı bu dönemde Özgecan’ın anısına şiddetin görsel iletişim aygıtlarıyla daha da sıradanlaştırılmasını ele alan yazı Şiddete Dair bölümünde. Özgecan cinayetiyle parallelik kurarak Hindistan’da geçtiğimiz yıllarda gerçekleşen bir tecavüzün ardından BBC’nin yaptığı bir belgesele, India’s Daughter belgeseline dair eleştirel bir yazı da bu bölümde. Sömürgeciliğin şiddetini Franz Fanon’un Yeryüzünün Lanetlileri kitabından ve arşiv görüntülerinden yararlanarak aktaran Şiddet Üzerine belgeseli eleştirisi ise günümüz Türkiye’sine bağlanarak meselenin özüne geliyor.

Müziğin hallerine dair Whiplash, Hollywood içinden Hollywood’u eleştiren Birdman, Yıldız Haritası, Tim Burton ve Büyük Gözler, televizyon haberciliğinin geldiği yeri sorgulayan Gece Vurgunu, Unutma Beni, oyunculuk hallerine dair Ve Perde’nin yanısıra Mommy ve aile hallerine dair Turist filmleri de bu sayıda yer alıyor. Geçen sayıda sinemanın kutsal kitaplarla ilişkisine Nuh: Büyük Tufan filmi ile bakmıştık bu kez Ridley Scott’un Exodus: Tanrılar ve Krallar filmiyle devam ediliyor. Son dönem yapılan Hollywood filmlerine bakarken Hollywood’un Ortadoğu’ya nasıl baktığına dair önemli veriler sunan, emperyalist politikalardan azade çılgın diktatörlerin bölgesi olarak ekranda yer alan Ortadoğu’da hayali bir ülkede geçen Tyrant dizisi de ele alındı.

Kerala Film Festivali ve Hindistan sinemasından örnekler, İtalya’dan CinemadaMare ve Bozcaada’dan BİFED festivalleri ile ilgili değerlendirmeler yer alıyor.

İstanbullu yazar, İstanbul’u yazar Petros Markaris’le İstos Yayınlarından çıkan kitabının değerlendirmesi ile yıllarca senarist ve yönetmen olarak birlikte çalıştığı Theo Angelopoulos üzerine yapılan bir söyleşi ve Işığa Özlem belgeselinden sonra Şili’de kayıpların peşinden iz sürmeye devam eden usta yönetmen Patricio Guzman’la İstanbul Film Festivali kapsamında gösterilecek Sedef Düğme ve belgesel sinema üzerine bir başka söyleşi de yer aldı.

Bu sayı Francesco Rosi, Manuel de Oliviera ve Yaşar Kemal’e adandı.

İÇİNDEDEKİLER:

Gündem / Film Ekibi

Kesik: Bir Yaram var Durmadan Kanar / Yusuf Güven

Çağımızın Bir Fenomeni: Mandıra Filozofu / Doğan Yılmaz

OHA: Gezi Mizahlı Belgesel / Yusuf Güven

Şarkıların, Masalların, Dengbejlerin Peşinden / Seray Genç

Hüseyin Karabey Söyleşisi: Görmek için gören gözlere ihtiyaç yok

Aysim Türkmen’le Çekmeköy Underground Üzerine: “Yerüstünde görünür olamamak”

Mucize’nin Üç Mevsimini Hakkari’de Bir Mevsim Üzerinden Okumak / Murat Dural

Mucize: Yeşilçam’ın Geri Çağrılışı ve Sinemada Öğretmen İmgesi / Aylin Sayın

Kaan Müjdeci İle Sivas Üzerine: Neşet Ertaş Filmin Her Karesinde Var

Patricio Guzman Söyleşisi ve Sedef Düğme / Seray Genç

Sonsuz Hüzün ve Jorge Solano Söyleşisi / Seray Genç – Yusuf Güven

Turist: Mutlu Aile Olmanın Mücbir Sebepleri / Hamdi Karaşin

Whiplash: Neden Charlie Parker Olamıyorum? / Efe Gönenç

Bir Müziğin Çavuşu Olmak: Whiplash / Özgür Doğan

Sınırlı Mahremiyetin Sonu: Gece Vurgunu / Janet Barış

Exodus: Yeniden Dini Anlatı ve Sinema / Oktay Orhun

Birdman ve Sils Maria: Yaşlılık, Süper Kahramanlar ve Diğer Cinler / Tülay Dikenoğlu

Inarritu Tavrı Olarak Birdman veya Cahilliğin Umulmayan Erdemi / İldem Turan

Büyük Gözler: Tavan Arasındaki Ressam / Fatoş Usta

Ana: Anneler Ve Oğullar / Coşkun Liktor

Hollywood Düzeneği: Yıldız Haritası’nda Aileler ve Hayaletler / Zeynep Yaşar

Alice’in Alzheimer’ı: Hollywood’ta Aile Mitinin Çöküşü / Özge Özdüzen

Sefertası: Dabbawalla’ların Hikayesinden Kelimelerle Kurulan Bir Aşka / Aylin Sayın

PK Filmi Üzerinden Bir Arayış / Nesrin Karadağ – Aylin Sayın

ŞİDDETE DAİR

Jyoti ve Özgecan: Çok Uzak Fazla Yakın / Necati Sönmez

Şiddet Üzerine: Bütün Mesele Katırlardır! / Özge Özdüzen

Tyrant Dizisi Üzerinden Ortadoğu Temsiline Eleştirel Bir Bakış / Selçuk Duran

Sinemasal Şiddetin Etkileri: Barda Üzerinden Bir İnceleme / Nilüfer Ercan

SİNEMA KİTAPLIĞINDAN

Petros Markaris’in Kaleminden Sonsuzluk ve Bir Günlük / Seray Genç

Petros Markaris Söyleşisi: Her Trajik Durumun Komik Bir Tarafı Vardır

FESTİVALLERDEN

Kerala Film Festivali’nden İzlenimler / Aylin Sayın

Bir CinemadaMare Deneyimi ve Franco Rino Söyleşisi / Filiz Öztürk

BİFED: Ada’da Belgesel Sinema / Seray Genç